Terug
Gepubliceerd op 31/03/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/03/2022 - 20:00

Aanvullend politiereglement in de Cornelis de Schepperestraat. Goedkeuring.

Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Koen De Bleeckere, Céline Van Thienen, raadsleden
Aanleiding

Het bedrijf Duror Fashion Group deed op 27 januari 2022 een melding betreffende ontbrekende signalisatie in de Cornelis de Schepperestraat. Het verkeer zou door het volgen van de GPS zich geregeld vastrijden op de doodlopende toegangsweg. Vraag tot aanpassing signalisatie. 

Context / feiten / argumenten

De signalisatie van de Cornelis de Schepperestraat dient opgenomen te worden in een aanvullend politiereglement:

  • In de Cornelis de Schepperestraat geldt een zone 30, aangeduid door de verkeersborden F4a (begin zone 30) en F4b (einde zone 30) ter hoogte van de kruispunten met Steenweg en 's Gravendreef. Aanvullend werd ook op de rijweg het verkeersbord F4a aangebracht met markering.
  • Het kruispunt met de Steenweg is een voorrangsgeregeld kruispunt, waarbij het verkeer op de Steenweg zich in de voorrang bevindt. Er wordt een verkeersbord B1 in de Cornelis de Schepperestraat geplaatst ter hoogte van de aansluiting op de Steenweg aangevuld door een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, die de plaats aanduiden waar bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen bij het verkeersbord B1.
  • In de Cornelis de Schepperestraat werd een middeneiland voorzien ter hoogte van huisnummers 25-27 en 36-38. Het middeneiland is aan weerszijden voorzien van lichtgevende zuilen en verkeersborden D1.
  • Er geldt eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, vanaf de Cornelis de Schepperestraat nr. 39 tot aan het kruispunt met de 's Gravendreef. Het verkeer kan enkel maar vanuit de Cornelis de Schepperestraat naar de 's Gravendreef rijden, uitgezonderd fietsers. Hiertoe worden verkeersborden F19 en C1 met onderbord M2/M4 (uitgezonderd fietsers) geplaatst. In de 's Gravendreef wordt aan weerszijden van het kruispunt met de Cornelis de Schepperestraat het verkeersbord C31 voorzien (verbod op linksafslaan/rechtsafslaan) met onderbord M2. 
  • Bijkomende signalisatie voor de toegangsweg naar bedrijf Duror Fashion Group: De toegangsweg naar het bedrijf is een doodlopende straat. Ter hoogte van de toegangsweg bevinden zich nog een 4-tal haakse parkeerplaatsen. Voorstel tot het plaatsen van verkeersbord die een doodlopende straat aanduid (verkeersbord F45b) alsook een verkeersbord dat een tonnagebeperking van 3,5 ton oplegt (het verkeersbord C21 '3,5t') nabij de Cornelis de Schepperestraat nr. 8. De borden zouden geplaatst worden aan de toegangsweg van het bedrijf.
Juridische overwegingen

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.

Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen treffen.

Financiële impact

Deze beslissing is niet opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan en zal dus leiden tot een aanpassing van het meerjarenplan.

Het merendeel van de signalisatie werd al op terrein geplaatst.
De kost voor het plaatsen van de paal en de 2 verkeersborden op de toegangsweg voor bedrijf Duror Fashion Group wordt geraamd op ca. 250 euro. 

Tussenkomsten gemeenteraadsleden

Raadslid Vanheel Daan denkt dat het een goede zaak is om het zwaar verkeer uit de wijk te houden. Het is misschien wel aangewezen om op de Steenweg al een aanduidingssignalisatie te zetten. Zoals het nu voorgesteld wordt, staat het paaltje te ver. Dat kan best onderzocht worden. Schepen Schaubroeck stelt dat het bedrijf ook plaatselijk verkeer is. Een aanduiding van het bedrijf lijkt hem dan wel aangewezen.

Publieke stemming
Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 – In de Cornelis de Schepperestraat geldt een zone 30, aangeduid door de verkeersborden F4a (begin zone 30) en F4b (einde zone 30) ter hoogte van de kruispunten met Steenweg en 's Gravendreef.

Artikel 2 – Het kruispunt met de Steenweg is een voorrangsgeregeld kruispunt, waarbij het verkeer op de Steenweg zich in de voorrang bevindt. Er wordt een verkeersbord B1 in de Cornelis de Schepperestraat geplaatst ter hoogte van de aansluiting op de Steenweg aangevuld door een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, die de plaats aanduiden waar bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen bij het verkeersbord B1.

Artikel 3 - In de Cornelis de Schepperestraat werd een middeneiland voorzien ter hoogte van huisnummers 25-27 en 36-38. Het middeneiland is aan weerszijden voorzien van lichtgevende zuilen en verkeersborden D1.

Artikel 4 - Er geldt eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, vanaf de Cornelis de Schepperestraat nr. 39 tot aan het kruispunt met de 's Gravendreef. Het verkeer kan enkel maar vanuit de Cornelis de Schepperestraat naar de 's Gravendreef rijden, uitgezonderd fietsers. Hiertoe worden verkeersborden F19 en C1 met onderbord M4/M2 (uitgezonderd fietsers) geplaatst. In de 's Gravendreef wordt aan weerszijden van het kruispunt met de Cornelis de Schepperestraat het verkeersbord C31 voorzien (verbod op linksafslaan/rechtsafslaan) met onderbord M2. 

Artikel 5 - In de Cornelis de Schepperestraat wordt op de toegangsweg tot bedrijf Duror Fashion Group ter hoogte van huisnummer 8 bijkomende signalisatie geplaatst. Zo wordt het verkeersbord doodlopende straat (verkeersbord F45b) alsook het verkeersbord dat een tonnagebeperking van 3,5 ton oplegt (verkeersbord C21 met opschrift ‘3,5t’) hier voorzien.

Artikel 6 – Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit – Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

Artikel 7 - Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186 van het gemeentedecreet en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:

  • de Deputatie van Oost-Vlaanderen
  • de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent
  • de griffie van de Politierechtbank te Gent
  • de lokale politie, directie operaties, afdeling verkeer
  • de technische diensten gemeente Nazareth.