Terug
Gepubliceerd op 31/03/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/03/2022 - 20:00

Retributiereglement gemeente Nazareth. Goedkeuring.

Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Viviane De Preester, schepenen
Koen De Bleeckere, Céline Van Thienen, raadsleden
Aanleiding

De ‘evaluatie van de werkwijze inzake retributies’ is een actiepunt uit het verbeterplan m.b.t. organisatiebeheersing. Het voorstel is te komen tot één omvattend retributiereglement, inclusief één overkoepelend invorderingsreglement.

Het betreft hier dus een eerder technische aanpassing, die niet tot doel heeft om de tarieven zelf aan te passen.

Doelstellingen hierbij zijn:

  • het verhogen van de transparantie: alle tarieven zijn opgenomen in één reglement
  • een grotere coherentie: de bepalingen uit de verschillende reglementen zijn op elkaar afgestemd
  • meer uniformiteit door dezelfde standaardbepalingen (o.m. factuurvoorwaarden) voor alle reglementen
  • het verhogen van de efficiëntie door een systematische actualisatie en evaluatie: jaarlijks zal het retributiereglement in december ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Context / feiten / argumenten

Alle retributiereglementen werden ondergebracht in één, gecoördineerde versie.

Hierbij werden de bestaande reglementen en werkwijzen overgenomen. Volgende bepalingen zijn echter nieuw of gewijzigd:

  • punt 2.1. Tussenkomst van personeel: voor tussenkomsten van personeel worden uniforme tarieven vastgelegd over alle reglementen heen. Voorheen gebeurde dit eerder ad hoc
  • punt 2.3. Afleveren van algemene documenten: de prijsvorken waren voorheen vastgelegd in het delegatiebesluit aan het CBS van 1 december 2014, de bedragen worden nu vastgelegd in het retributiereglement
  • punt 2.5. Er wordt een bijkomende delegatie voorzien aan het CBS bij bepaalde occasionele acties of activiteiten
  • punt 3.4. Voor genealogische opzoekingen bij de dienst burgerzaken zal een bijdrage gevraagd worden. Opzoekingen van minder dan 30 minuten worden niet aangerekend.
  • punt 4.1. Deelname aan eendagsactiviteiten: de maximumprijs van 15 euro werd opgetrokken naar 20 euro - occasioneel is 15 euro te laag
  • punt 5.3. De prijzen voor het nemen van prints/kopieën in de bibliotheek werden afgestemd op het afleveren van algemene documenten (zie ook punt 2.3.)
  • punt 6.3. Ambulante handel (laatste alinea). Op basis van de ervaringen van de voorbije maanden met het nieuwe reglement ambulante handel, werden enkele verduidelijkingen toegevoegd.
  • punt 7.3. Drankverkoop in gemeentelijke infrastructuur en tijdens gemeentelijke activiteiten
  • punt 8. Prijzen BKO - de geïndexeerde prijzen, van toepassing vanaf 1 april 2022v, werden toegevoegd.
  • punt 10.3. Asbestkit: uitgebreid naar KMO's en verenigingen
  • punt 10.7. Bij sluikstorten van huishoudelijke afvalstoffen en bedrijfsafvalstoffen wordt een minimum vastgelegd bij een volume van meer dan 1m²
  • punt 10.8. De kost voor verloren gelopen dieren werd toegevoegd.
Juridische overwegingen

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40-41

Financiële impact

Er is geen financiële impact op het goedgekeurd meerjarenplan 2020- 2025.

Publieke stemming
Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders, Steven Van de Velde
Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Femke Colenbie, Yves Ghyselinck, Peter Versnaeyen, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Peter Tolpe, Walter Leenders
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Volgende besluiten op te heffen vanaf 1 april 2022:

  • gemeenteraadsbesluit van 5 december 2016 m.b.t. de belasting op de afgifte van administratieve stukken
  • gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 m.b.t. de wijziging van de belasting op de afgifte van administratieve stukken
  • gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 m.b.t. de retributie burgerlijk huwelijk
  • gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 inzake de goedkeuring van het reglement inzake het heffen van een retributie voor de parkbegraafplaats en de oude begraafplaatsen
  • gemeenteraadsbesluit van 15 december 2014 m.b.t. reglement kampen, cursussen en eendagsactiviteiten
  • gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2021 m.b.t. de retributie voor een abonnement op de wekelijkse standplaatsen voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare markten, het openbaar domein, op plaatsen grenzend aan het openbaar domein, op commerciële parkeerplaatsen en op rondtrekkende wijze
  • gemeenteraadsbesluit van 7 oktober 2019 m.b.t. retributiereglement gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang
  • gemeenteraadsbesluit van 2 december 2013 m.b.t. de blauwe zone: retributie parkeren en bewonerskaarten
  • gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 m.b.t. retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein
  • gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2014 m.b.t. retributiereglement voor de restafvalzakken, PMD-zakken en luierzakken.
  • gemeenteraadsbesluit van 2 maart 2020 m.b.t. retributiereglement asbestophaling aan huis op afroep.
  • gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2022 m.b.t. retributiereglement compostvaten, - bakken en beluchtingsstokken
  • gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2021 m.b.t. diftarrecyclagepark en voor de ophaling van grof huisvuil op afroep.
  • gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 m.b.t. de retributie voor de inzameling van risicohoudend medisch afval (RMA)
  • gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 m.b.t. de retributie voor de huis aan huis inzameling van groenten-, fruit- en tuinafval (GFT) in containers
  • gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 m.b.t. retributiereglement op de afgifte van een omgevingsvergunning
  • gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 m.b.t. reglement betreffende de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest.
  • gemeenteraadsbeslissing van 1 december 2014 m.b.t. delegatie aan college tot vaststelling van retributies
  • gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 m.b.t. machtiging college rond retributie vakantiekampen.
  • gemeenteraadsbeslissing van 7 juli 2003 m.b.t. vaststelling tarieven verhuur muziekinstrumenten 
Artikel 2 - Volgende beslissingen te wijzigen vanaf 1 april 2022:
  • gemeenteraadsbesluit van 20 juli 2020 m.b.t. reglement ambulante en kermisactiviteiten en retributie kermisactiviteiten, wordt gewijzigd: de artikels onder hoofdstuk 5 worden geschrapt en worden vervangen door het retributiereglement van de gemeente Nazareth.
  • gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 m.b.t. het verhuur en retributiereglement uitleenmaterialen, wordt gewijzigd: de artikels 18 en 20 tot en met 30 worden geschrapt. In de artikelen 9, 11 en 16 wordt 'artikel 25' vervangen door het retributiereglement gemeente Nazareth.
Artikel 3 - Keurt het retributiereglement gemeente Nazareth goed. Het reglement is van toepassing vanaf 1 april 2022.