Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/02/2024 - 20:00

Bibliotheekreglement voor de bibliotheken van de Regiobib Leie Schelde. Goedkeuring.

Aanwezig: Dirk Le Roy, voorzitter
Danny Claeys, burgemeester
Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, schepenen
Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, raadsleden
Steven Van de Velde, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Versnaeyen, raadslid
Aanleiding

Het CBS nam in haar zitting van 12 februari kennis van de organisatie van de regiobib met regionaal transport.

De Regiobib Leie Schelde is een nauwe samenwerking tussen bibliotheken uit de Cultuurregio Leie Schelde. Sinds 1 januari 2020 ontvangt de Cultuurregio Leie Schelde werkingsmiddelen ter ondersteuning van deze bovenlokale cultuurwerking.  

De bibliotheken kennen reeds een lange geschiedenis van samenwerking, voorheen ZOVLA genaamd (De Pinte, Gavere, Kruisem, Nazareth, Sint-Martens-Latem, Zulte, Zwalm). Sinds 1 januari 2020 voegde Deinze zich ook toe tot dit samenwerkingsverband en werken de bibliotheken gezamenlijk verder.  

De bibliotheek verandert en zal in de toekomst nog verder evolueren en sterk inzetten op onder meer digitalisering en extra dienstverlening. De bib heeft de ambitie uit te groeien tot een sterke derde plek in de maatschappij, naast de eigen ‘thuis’ en de school- of werkplaats.

Cultuurconnect definieerde samen met de bibliotheken in Vlaanderen verschillende samenwerkingsvormen, gaande van een minimale samenwerking tot één grote regiobib. Doorschuiven naar een volgende vorm van samenwerking gebeurt in onderling overleg. De Regiobib Leie Schelde wil zich engageren voor een samenwerking groep 3b - Regiobib met ééngemaakt leenreglement én met transport. Concreet betekent dit dat een lener uitgeleende, ingeleverde of gereserveerde materialen kan ophalen in alle bibliotheken van de samenwerking via een intern transportsysteem.

Cultuurconnect voorziet de inkanteling naar Groep 3a op 16 april 2024. Na evaluatie evolueert de regiobib naar Groep 3b (met intern transport). 

Context / feiten / argumenten

Wat is een regiobib:

  • Geen fusie van bibliotheken tot één instelling, gemeentelijke autonomie blijft behouden
  • Eén regiobiblidmaatschap met één regionale catalogus. De lokale catalogus blijft behouden met integratie regionaal aanbod
  • Leners kunnen in alle bibliotheken uitlenen, terugbrengen, boetes,betalen, reserveren via een regionaal transportsysteem

 Voordelen lener:

  • Eén lenerspas geldig in alle bibliotheken van de regio
  • Eenduidige werking
  • Aanbod en beschikbaarheid van uitgebreide en gevarieerde collectie, gemakkelijk opzoekbaar via een regionale catalogus
  • Eenvoudig online materialen aanvragen
  • Lenen en inleveren kan in alle bibliotheken van de regio

 Voordelen bibliotheken:

  • Regionale uitstraling en groter publieksbereik
  • Vlottere dienstverlening voor de leners
  • Uitwisselen van kennis en ervaring
  • Efficiëntiewinst door samenwerking
  • Regiotransport = makkelijker en sneller dan huidig Vlaams InterBibliothecair Leen-systeem + besparing van portkosten
  • Eenvoudig werkproces via de bibliotheeksoftware WISE

Verschillen tussen het ééngemaakt bibliotheekreglement van de Regiobib en het huidig bibliotheekreglement en retributiereglement van bibliotheek Nazareth:

  • Het telaatgeld: van € 1 per week/per materiaal naar € 0,10 per openingsdag/materiaal.
  • De reservatiekost van bibliotheekmaterialen: van € 1 naar gratis binnen regio.
  • De kostprijs van het Vlaams Interbibliothecair leenverkeer (bibliotheken buiten Regiobib Leie Schelde): van € 1 (huidig bibliotheekreglement) naar € 5.
  • blokkade van lidmaatschap bij openstaand bedrag: van € 10 naar € 5.

Gelijkenissen van het ééngemaakt bibliotheekreglement van de Regiobib met het huidig bibliotheekreglement en retributiereglement van bibliotheek Nazareth

  • toegang tijdens de onbemande openingsuren: enkel mogelijk voor ingeschreven leden
  • gratis lenen
  • uitleentermijn 4 weken
  • maximaal 20 materialen per kaart lenen

De eerste voorwaarde voor een samenwerking tussen de bibliotheken is een ééngemaakt leenreglement. Dit is een vereiste voor de technische uitrol in WISE, het bibliotheeksysteem dat alle Vlaamse bibliotheken gebruiken. Het schepenoverleg van de Cultuurregio Leie Schelde ging - na grondig onderzoek van de bibliothecarissen van de regiobib -  op 12/10/2023 akkoord over het ééngemaakt leenreglement (bijlage 1)

De cultuurschepenen kozen eveneens voor een regiobib met intern transport. Ze willen aan de burger een totaalpakket aanbieden met als toegevoegde waarde de extra dienstverlening. Het bundelen van materiële en logistieke mogelijkheden zal de klantvriendelijkheid voor de lener optimaliseren. (bijlage 2 => financiële impact).

 Het onderschrijven van een Regiobib Leie Schelde houdt in dat alle gemeenten:   

  • zich engageren om mee in te stappen in een langetermijn samenwerking waar zowel de grote als de kleinere bibliotheken de vruchten van plukken.   
  • de afspraken overeengekomen in het ééngemaakt leenreglement respecteren. 

Voorstel: In werking treden van de organisatie van de Regiobib Leie Schelde met ééngemaakt leenreglement vanaf 17 april 2024, en de implementatie van het regionaal transport binnen de regiobib in samenspraak met Cultuurconnect.

Advies van de kernraad cultuur: tijdens de vergadering van maandag 5 februari 2024 brachten de leden van de kernraad cultuur een positief advies uit over de organisatie van regiobib met regiotransport (bijlage 3).

Financiële impact

Bijlage 2  – Bijkomende duiding intern transport en financieel overzicht

Intern transport

Uit de bevraging bij andere regiobibs +  onderzoek naar diverse manieren om het transport in onze regio te organiseren is de optie voor het transportsysteem met het deelwagenplatform Cambio het meest haalbaar en betaalbaar. Het groter model van dit deelwagenplatform (Citroën Berlingo) kan een lus maken en zo alle bibliotheken bedienen. De lus bedraagt ongeveer 75 km, en voor de rij- en werktijd is berekend op  minstens een halve dag. Het transport is vanaf de beginfase gepland op twee keer per week met inzet van een vrijwilliger.

 => Cultuurregio Leie Schelde neemt de structurele kosten voor de deelwagen en voor vrijwilligersvergoedingen op zich. De bibliotheken staan in voor de verdere opvolging en praktische uitwerking.

Financieel overzicht

 

2024

2025

Cultuurconnect WISE

€ 7.260

€ 0

Transport via Cambio (Citroën Berlingo)

€ 3.243,6

€ 3.243,6

Vrijwilligersvergoeding

€ 2.000

€ 2.000

Transportbakken, stapelboxen, opplooibaar karretje

€ 4.000

€ 0

Lanceringscampagne (Regiobib communicatie)

€ 2.000

€ 0

TOTAAL

€ 18.503,6

€ 5.243,6

 => Cultuurregio Leie Schelde voorziet de geraamde kosten op het budget van werkjaar 2024 en 2025.

Tussenkomsten gemeenteraadsleden

Raadslid Van Poucke vraagt of er al iets geregeld is qua uitleen van doe-het-zelf materiaal. Momenteel nog niet.

Publieke stemming
Aanwezig: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert, Steven Van de Velde
Voorstanders: Dirk Le Roy, Danny Claeys, Thomas Van Ongeval, Viviane De Preester, Dirk Vos, Ivan Schaubroeck, Annemie De Gussem, Christiaan Van herzeele, Yves Ghyselinck, Nele Le Roy, Frank Dhaenens, Anja De Jans, Daan Vanheel, Matthias Ghijs, Simon Van Poucke, Charlotte Ingels, Peter Vermaerke, Luc Goesaert, Martine Van Audenaerde, Annelies Lagaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt de organisatie van de Regiobib Leie Schelde met ééngemaakt bibliotheekreglement en het regionaal transport goed.

Artikel 2 - Het bibliotheekreglement van de Regiobib Leie Schelde treedt in voege op 17 april 2024.

Artikel 3 - Om het vervoerssysteem te evalueren en zeker qua duurzaamheid.